
1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3    
COMPLAINT 

 

LOUIS R. MILLER (State Bar No. 54141) 
smiller@millerbarondess.com 
AMNON Z. SIEGEL (State Bar No. 234981) 
asiegel@millerbarondess.com 
MILLER BARONDESS, LLP 
1999 Avenue of the Stars, Suite 1000 
Los Angeles, California 90067 
Telephone: (310) 552-4400 
Facsimile: (310) 552-8400 
 
Attorneys for Plaintiff Herring Networks, Inc. 
 
 
 
 
 

UNITED STATES DISTRICT COURT 

SOUTHERN DISTRICT OF CALIFORNIA 

 

HERRING NETWORKS, INC., 
 

Plaintiff, 
 

v. 
 
RACHEL MADDOW; COMCAST 
CORPORATION; NBCUNIVERSAL 
MEDIA, LLC; and MSNBC CABLE 
L.L.C., 
 

Defendants. 
 

 CASE NO.  
 
 
COMPLAINT FOR DEFAMATION 
AND DAMAGES 
 
 
DEMAND FOR JURY TRIAL 

 

  

'19CV1713 BGSJAH

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.1   Page 1 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  2  
COMPLAINT 

 

Plaintiff Herring Networks, Inc., (“Plaintiff” or “Herring Networks”), by and 

through its undersigned attorneys, alleges against Defendants Rachel Maddow, 

Comcast Corporation (“Comcast”), NBCUniversal Media, LLC (“NBC Universal”), 

and MSNBC Cable LLC (“MSNBC Cable”) (collectively, “Defendants”), as 

follows: 
INTRODUCTION 

1. Plaintiff owns and operates One America News Network (“OAN”), an 

independent media organization focused on providing national and international 

news coverage.  OAN’s news channel has risen rapidly in prominence and 

popularity.  OAN has become an important voice in American news, providing 

Americans with a conservative alternative to the major liberal news outlets. 

2. Comcast is the nation’s largest provider of cable television.  Comcast 

has refused to carry OAN as part of its cable programming because OAN counters 

the liberal politics of Comcast’s own news channel, MSNBC. 

3. In July 2019, OAN’s President, Charles Herring, called out and 

objected to Comcast’s anti-competitive censorship of OAN in an email to Comcast’s 

President of Content Acquisition.   

4. A week later, MSNBC’s most popular show—The Rachel Maddow 

Show—opened with a hit piece on OAN.  The show’s host, Rachel Maddow 

(“Maddow”), told her audience that OAN “really literally is paid Russian 

propaganda” (emphasis added).   

5. Maddow’s statement is utterly and completely false.  OAN is wholly 

owned and financed by the Herrings, an American family.  OAN has never been 

paid or received a penny from Russia or the Russian government.   

6. Defendants made this false claim to smear OAN’s reputation in 

retaliation for Plaintiff’s insistence that Defendants treat OAN fairly and offer the 

OAN news channel to Comcast subscribers.   

7. By this action, OAN seeks to hold Defendants accountable for their 

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.2   Page 2 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  3  
COMPLAINT 

 

malicious and reprehensible conduct.  
PARTIES 

8. Plaintiff is a California corporation with its principal place of business 

in San Diego, California. 

9. Maddow is an individual residing in New York, New York. 

10. Comcast is a Pennsylvania corporation with its principal place of 

business in Philadelphia, Pennsylvania. 

11. NBC Universal is a Delaware limited liability company with its 

principal place of business in Los Angeles, California. 

12. MSNBC Cable is a Delaware limited liability company with its 

principal place of business in New York, New York. 
JURISDICTION AND VENUE 

13. This Court has subject matter jurisdiction over Plaintiff’s claim for 

defamation pursuant to 28 U.S.C. § 1332 because the claim is between citizens of 

different states and the amount in controversy exceeds $75,000.  Plaintiff is a citizen 

of California.  Maddow is a citizen of New York.  Comcast is a citizen of 

Pennsylvania.  NBC Universal is a citizen of Pennsylvania and Delaware, by virtue 

of the citizenship of its sole member.  MSNBC Cable is a citizen of Pennsylvania 

and Delaware by virtue of the citizenship of its member(s). 

14. Venue is appropriate in this judicial district pursuant to 28 U.S.C. § 

1391(b)(3) because Defendants are subject to personal jurisdiction in this District. 

15. This Court has personal jurisdiction over Defendants because each 

Defendant conducts business and/or owns property in California.  Therefore, each 

Defendant has sufficient contacts with the State of California so as to render the 

exercise of jurisdiction over them proper.  The claim alleged herein arises from 

Defendants’ contacts with the State of California. 
FACTS 

16. The Herring family launched OAN on July 4, 2013, to deliver timely 

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.3   Page 3 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  4  
COMPLAINT 

 

national and international news 24 hours a day.  The OAN channel is carried on 

satellite, cable and streaming providers. 

17. OAN features news programming, political talk shows, and special 

documentary-style reports.  In just a few years, OAN has become the fourth-highest 

rated national news network as measured by a leading cable provider and is greatly 

outperforming other emerging cable news networks.  OAN is a leading conservative 

voice in American news. 

18. OAN is owned and operated by Herring Networks, which is wholly-

owned by members of the Herring family.  The Herrings are proud, dedicated and 

loyal Americans; and they alone own and finance OAN. 

19. Defendant Comcast is both the largest cable provider in the United 

States and a major entertainment company with numerous cable and broadcast 

channels.  Among its news channels is MSNBC, which Comcast owns and operates 

through its subsidiaries NBC Universal and MSNBC Cable.  MSNBC caters to and 

promotes liberal politics. 

20. Despite OAN’s rapid rise and growing audience, Comcast has refused 

to carry OAN on its cable service.  Comcast refuses to carry OAN because it 

counters the liberal message of MSNBC.  By this blatant censorship, Comcast is 

depriving millions of its subscribers from hearing a different viewpoint. 

21. On July 15, 2019, Charles Herring (“Herring”) emailed Gregory 

Rigdon, the President of Content Acquisition for Comcast.  Herring made a case for 

adding OAN to the Comcast platform and stated his concern that Comcast is 

refusing to carry OAN because Comcast opposes including another conservative 

counter channel to counter MSNBC. 

22. Exactly one week after that email, the most popular show on Comcast’s 

news channel, MSNBC, ran a hit piece on OAN.  It happened like this: 

A. Kristian Rouz and The Daily Beast Article 

23. One of OAN’s employees is a young man named Kristian Rouz 

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.4   Page 4 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  5  
COMPLAINT 

 

(“Rouz”).  Rouz collects and analyzes articles from other sources and writes articles 

based on those sources for OAN.  Rouz’s articles go through OAN’s editorial 

process before they are published.  Rouz does not have decision-making authority 

with respect to the content that is aired on OAN. 

24. Rouz was born in the Ukraine.  When he moved to the United States, 

he had no friends or family here.  To make ends meet, Rouz began writing articles 

for Sputnik News in 2014.  Sputnik News is affiliated with the Russian government, 

but Rouz chose the topics and viewpoints of the articles he wrote for Sputnik News.  

Rouz’s articles provided updates about various topics in global economics and 

international finance.   

25. The headlines of Rouz’s articles for Sputnik News include: “N. Ireland 

Pessimistic About UK Economy Amid Weaker Regional Growth – Poll”; “South 

Africa’s Struggling Utility Eskom Raises $361 Mln to Keep Lights On”; “Japan Q1 

GDP Beats Expectations Despite Weak Consumer Spending”; and “Turkish Central 

Bank Relaxes Policy, Warns Against FX Purchases to Support Lira.” 

26. Rouz has never been a staff employee of Sputnik News.  He worked as 

a freelancer for Sputnik News and his work there had no relation to his work for 

OAN.  Rouz submitted articles to Sputnik on his own and would receive 

approximately $40 if the articles were accepted. 

27. On July 22, 2019, the Daily Beast—an online publication—published 

an article entitled, “Trump’s New Favorite Channel Employs Kremlin-Paid 

Journalist.”  The article was written by Kevin Poulsen (“Poulsen”), also known as 

“Dark Dante”—the first computer hacker ever to be charged with espionage against 

the United States government.   

28. Poulsen spent 17 months as a fugitive from the law before being 

arrested in 1991.  In 1995, Poulson pleaded guilty to seven counts of conspiracy, 

fraud and intercepting wire communications.  He received the longest prison 

sentence ever for a computer hacker at that time.  United States law enforcement has 

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.5   Page 5 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  6  
COMPLAINT 

 

referred to him as “the Hannibal Lecter of computer crime.” 

29. Poulsen’s article identified Rouz as “on the payroll” of Sputnik News.  

But Poulsen did not identify any facts tying Rouz’s work for OAN to Sputnik News 

or the Russian government; and that is because there never have been, and are, no 

such facts. 

B. Rachel Maddow 

30. Maddow is a liberal television host with a show on MSNBC called 

“The Rachel Maddow Show.” 

31. Maddow is obsessed with conspiracy-mongering about a connection 

between Russia and President Donald Trump.  Her obsession is so pronounced that 

even other media outlets have called her out for her lack of journalistic integrity. 

32. On March 28, 2019, for example, the Guardian published an editorial 

entitled, “Will Rachel Maddow Face a Reckoning Over Her Trump-Russia 

Coverage?”  And a March 27, 2019, editorial published in Politico noted: “For the 

past two years, Rachel Maddow has been a hero of her own spy-thriller.”  The 

editorial details Maddow’s “deep delusion” with Russian conspiracies. 

33. On April 12, 2017, The Intercept published an article entitled 

“MSNBC’s Rachel Maddow Sees A ‘Russia Connection’ Lurking Around Every 

Corner.”  The article noted that MSNBC and Maddow have “played a key role in 

stoking the frenzy over Trump’s alleged involvement with Russian meddling in the 

U.S. presidential race[.]” 

34. The Intercept conducted a quantitative study of all 28 episodes of The 

Rachel Maddow Show in the six-week period between February 20 and March 21, 

2017.  Russia-focused segments accounted for 53 percent of these broadcasts.  In 16 

of the 28 episodes analyzed, Russia comprised either all or a substantial part of the 

“A-block,” the show’s headlining and lengthiest segment. 

C. Rachael Maddow’s Malicious and False Claim that OAN “Really 

Literally is Paid  Russian Propaganda” 

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.6   Page 6 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  7  
COMPLAINT 

 

35. On July 22, 2019, Maddow’s show featured a segment on OAN 

entitled, “Staffer on Trump-favored network is on propaganda Kremlin payroll.”  A 

copy of the transcript for the segment is attached hereto as Exhibit A (and the video 

will be shown at trial). 

36. The segment was part and parcel of Maddow’s obsession with drawing 

connections between President Trump and the Russian government.  Maddow began 

by stating that President Trump gave OAN a “pass for access to the White House 

grounds and a permanent seat in the White House briefing.”  Maddow noted that 

President Trump “quot[ed] this little news outlet and frequently t[old] people that 

they should be watching them.”   

37. Maddow proceeded to report on Poulsen’s article in The Daily Beast.  

Maddow failed to mention Poulsen’s shadowy, criminal history. 

38. Then, Maddow made a new, false and maliciously defamatory claim—

a claim not in Poulsen’s Daily Beast article.  Maddow said, “In this case, the most 

obsequiously pro-Trump right wing news outlet in America really literally is paid 

Russian propaganda” (emphasis added). 

39. Maddow’s claim that OAN “really literally is paid Russian 

propaganda” is false and intended to malign and harm OAN.  OAN is not paid by 

the Russian government.  In fact, OAN has taken no money outside the Herring 

family whatsoever.  None of OAN’s content comes from the Russian government. 

D. Defendants’ Defense: “Literally” Doesn’t Mean “Literally” 

40. On July 25, 2019, OAN wrote to Comcast and Maddow pursuant to 

Code of Civil Procedure § 48, demanding a retraction of this false statement.  

Copies of these letters are attached hereto as Exhibits B and C. 

41. Defendants refused to retract or correct their defamatory statement 

about OAN.  On August 6, 2019, counsel for NBC Universal claimed that when 

Maddow—a graduate of Stanford and Oxford Universities and a Rhodes Scholar—

said, “literally,” she actually meant, “‘not being literally true.’” (emphasis added).   

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.7   Page 7 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  8  
COMPLAINT 

 

42. The lawyer’s letter argued, bizarrely, that “literally” was the “kind of 

figure of speech that connoted opinion.”  Attached hereto as Exhibit D is a copy of 

NBC Universal’s letter. 

43. Maddow’s statement was not opinion.  Moreover, it implied facts that 

were not in the Daily Beast article, including: 

• OAN is paid by the Russian government for running content prepared 
for or at the direction of the Russian government; and/or 

• Rouz is paid by the Russian government for preparing content for OAN 
for or at the direction of the Russian government. 

44. These assertions were intended to be, and are, false and malicious 

and/or were made with reckless disregard for the truth.  They were made because 

OAN, unlike MSNBC, presents a conservative viewpoint and to retaliate against 

OAN for calling out Defendants for their anti-competitive censorship in refusing to 

distribute OAN. 

FIRST CAUSE OF ACTION 

(Defamation) 

45. Plaintiff repeats and re-alleges the allegations contained in the 

preceding and subsequent paragraphs of this Complaint, as though set forth fully 

herein. 

46. Maddow, MSNBC Cable, NBC Universal, and Comcast made a false 

statement about Plaintiff.  Specifically, on July 22, 2019, Maddow made the 

statement during a segment on The Rachel Maddow Show that OAN “really literally 

is paid Russian propaganda.”  Viewers of the segment reasonably understood that 

this statement was about Plaintiff. 

47. MSNBC Cable, NBC Universal, and Comcast took a responsible part 

in the publication of this statement.  The statement was published on MSNBC 

Cable’s cable-news channel, and MSNBC Cable has editorial control over the 

content of The Rachel Maddow Show.  Upon information and belief, Comcast and 

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.8   Page 8 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  9  
COMPLAINT 

 

NBC Universal were involved in the statement as retaliation for Plaintiff’s 

insistence that Defendants treat OAN fairly and offer its news channel to Comcast 

subscribers. 

48. Maddow’s assertion that OAN “really literally is paid Russian 

propaganda” was a false statement of fact.  OAN is not paid by the Russian 

government, none of OAN’s content comes from the Russian government, and OAN 

is not owned or controlled by Russia. 

49. Additionally, the statement implied the following false assertions of 

fact:  

• OAN is paid by the Russian government for running content prepared 
for or at the direction of the Russian government; and/or 

• Rouz is paid by the Russian government for preparing content for OAN 
for or at the direction of the Russian government. 

50. Maddow, MSNBC Cable, NBC Universal and Comcast knew this 

statement was false and acted maliciously and/or with reckless disregard as to its 

truth. 

51. Because of the facts and circumstances known to the viewers, the 

statement tended to injure Plaintiff’s news business and exposed Plaintiff to hatred, 

contempt and ridicule and discouraged others from associating and dealing with 

Plaintiff, including by discouraging advertising on OAN’s news channel. 

52. This statement constitutes defamation per se because it is damaging on 

its face to Plaintiff’s business and reputation; indeed, the statement amounts to a 

charge of treason and disloyalty to the United States of America. 

53. Plaintiff has suffered harm to its business and reputation and incurred 

expenses to correct the false statement.  Among other things, OAN generates 

revenue from advertising, and the false statement has and/or will result in lost 

revenues for Plaintiff. 

54. Maddow, MSNBC Cable, NBC Universal, and Comcast acted with 

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.9   Page 9 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  10  
COMPLAINT 

 

oppression, fraud and malice.  Plaintiff is therefore entitled to punitive damages. 

55. Plaintiff has complied with Code of Civil Procedure § 48a.  Plaintiff 

demanded correction of Defendants’ false statement on July 25, 2019.  Defendants 

refused. 
PRAYER FOR RELIEF 

WHEREFORE, Plaintiff respectfully prays for a judgment against Defendants 

for: 

(1)  Compensatory damages in excess of $10,000,000, or as will be proven at 

trial; 

(2)  Punitive damages; 

(3)  Prejudgment interest; 

(4)  Attorneys’ fees; 

(5)  Costs of suit; and 

(6)  Such other relief that the Court deems proper. 

 

DATED:  September 9, 2019 MILLER BARONDESS, LLP 
 
 
 
 By: /s/ Amnon Z. Siegel 
 AMNON Z. SIEGEL 

Attorneys for Plaintiff 
 
  

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.10   Page 10 of 11



1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

 

 

435389.3  11  
COMPLAINT 

 

DEMAND FOR JURY TRIAL 

Plaintiff hereby demands trial by jury. 

 

DATED:  September 9, 2019 MILLER BARONDESS, LLP 
 
 
 
 By: /s/ Amnon Z. Siegel 
 AMNON Z. SIEGEL 

Attorneys for Plaintiff  
 

 

Case 3:19-cv-01713-JAH-BGS   Document 1   Filed 09/09/19   PageID.11   Page 11 of 11


	1. Plaintiff owns and operates One America News Network (“OAN”), an independent media organization focused on providing national and international news coverage.  OAN’s news channel has risen rapidly in prominence and popularity.  OAN has become an im...
	2. Comcast is the nation’s largest provider of cable television.  Comcast has refused to carry OAN as part of its cable programming because OAN counters the liberal politics of Comcast’s own news channel, MSNBC.
	3. In July 2019, OAN’s President, Charles Herring, called out and objected to Comcast’s anti-competitive censorship of OAN in an email to Comcast’s President of Content Acquisition.
	4. A week later, MSNBC’s most popular show—The Rachel Maddow Show—opened with a hit piece on OAN.  The show’s host, Rachel Maddow (“Maddow”), told her audience that OAN “really literally is paid Russian propaganda” (emphasis added).
	5. Maddow’s statement is utterly and completely false.  OAN is wholly owned and financed by the Herrings, an American family.  OAN has never been paid or received a penny from Russia or the Russian government.
	6. Defendants made this false claim to smear OAN’s reputation in retaliation for Plaintiff’s insistence that Defendants treat OAN fairly and offer the OAN news channel to Comcast subscribers.
	7. By this action, OAN seeks to hold Defendants accountable for their malicious and reprehensible conduct.
	8. Plaintiff is a California corporation with its principal place of business in San Diego, California.
	9. Maddow is an individual residing in New York, New York.
	10. Comcast is a Pennsylvania corporation with its principal place of business in Philadelphia, Pennsylvania.
	11. NBC Universal is a Delaware limited liability company with its principal place of business in Los Angeles, California.
	12. MSNBC Cable is a Delaware limited liability company with its principal place of business in New York, New York.
	13. This Court has subject matter jurisdiction over Plaintiff’s claim for defamation pursuant to 28 U.S.C. § 1332 because the claim is between citizens of different states and the amount in controversy exceeds $75,000.  Plaintiff is a citizen of Calif...
	14. Venue is appropriate in this judicial district pursuant to 28 U.S.C. § 1391(b)(3) because Defendants are subject to personal jurisdiction in this District.
	15. This Court has personal jurisdiction over Defendants because each Defendant conducts business and/or owns property in California.  Therefore, each Defendant has sufficient contacts with the State of California so as to render the exercise of juris...
	16. The Herring family launched OAN on July 4, 2013, to deliver timely national and international news 24 hours a day.  The OAN channel is carried on satellite, cable and streaming providers.
	17. OAN features news programming, political talk shows, and special documentary-style reports.  In just a few years, OAN has become the fourth-highest rated national news network as measured by a leading cable provider and is greatly outperforming ot...
	18. OAN is owned and operated by Herring Networks, which is wholly-owned by members of the Herring family.  The Herrings are proud, dedicated and loyal Americans; and they alone own and finance OAN.
	19. Defendant Comcast is both the largest cable provider in the United States and a major entertainment company with numerous cable and broadcast channels.  Among its news channels is MSNBC, which Comcast owns and operates through its subsidiaries NBC...
	20. Despite OAN’s rapid rise and growing audience, Comcast has refused to carry OAN on its cable service.  Comcast refuses to carry OAN because it counters the liberal message of MSNBC.  By this blatant censorship, Comcast is depriving millions of its...
	21. On July 15, 2019, Charles Herring (“Herring”) emailed Gregory Rigdon, the President of Content Acquisition for Comcast.  Herring made a case for adding OAN to the Comcast platform and stated his concern that Comcast is refusing to carry OAN becaus...
	22. Exactly one week after that email, the most popular show on Comcast’s news channel, MSNBC, ran a hit piece on OAN.  It happened like this:
	A. Kristian Rouz and The Daily Beast Article
	23. One of OAN’s employees is a young man named Kristian Rouz (“Rouz”).  Rouz collects and analyzes articles from other sources and writes articles based on those sources for OAN.  Rouz’s articles go through OAN’s editorial process before they are pub...
	24. Rouz was born in the Ukraine.  When he moved to the United States, he had no friends or family here.  To make ends meet, Rouz began writing articles for Sputnik News in 2014.  Sputnik News is affiliated with the Russian government, but Rouz chose ...
	25. The headlines of Rouz’s articles for Sputnik News include: “N. Ireland Pessimistic About UK Economy Amid Weaker Regional Growth – Poll”; “South Africa’s Struggling Utility Eskom Raises $361 Mln to Keep Lights On”; “Japan Q1 GDP Beats Expectations ...
	26. Rouz has never been a staff employee of Sputnik News.  He worked as a freelancer for Sputnik News and his work there had no relation to his work for OAN.  Rouz submitted articles to Sputnik on his own and would receive approximately $40 if the art...
	27. On July 22, 2019, the Daily Beast—an online publication—published an article entitled, “Trump’s New Favorite Channel Employs Kremlin-Paid Journalist.”  The article was written by Kevin Poulsen (“Poulsen”), also known as “Dark Dante”—the first comp...
	28. Poulsen spent 17 months as a fugitive from the law before being arrested in 1991.  In 1995, Poulson pleaded guilty to seven counts of conspiracy, fraud and intercepting wire communications.  He received the longest prison sentence ever for a compu...
	29. Poulsen’s article identified Rouz as “on the payroll” of Sputnik News.  But Poulsen did not identify any facts tying Rouz’s work for OAN to Sputnik News or the Russian government; and that is because there never have been, and are, no such facts.
	B. Rachel Maddow
	30. Maddow is a liberal television host with a show on MSNBC called “The Rachel Maddow Show.”
	31. Maddow is obsessed with conspiracy-mongering about a connection between Russia and President Donald Trump.  Her obsession is so pronounced that even other media outlets have called her out for her lack of journalistic integrity.
	32. On March 28, 2019, for example, the Guardian published an editorial entitled, “Will Rachel Maddow Face a Reckoning Over Her Trump-Russia Coverage?”  And a March 27, 2019, editorial published in Politico noted: “For the past two years, Rachel Maddo...
	33. On April 12, 2017, The Intercept published an article entitled “MSNBC’s Rachel Maddow Sees A ‘Russia Connection’ Lurking Around Every Corner.”  The article noted that MSNBC and Maddow have “played a key role in stoking the frenzy over Trump’s alle...
	34. The Intercept conducted a quantitative study of all 28 episodes of The Rachel Maddow Show in the six-week period between February 20 and March 21, 2017.  Russia-focused segments accounted for 53 percent of these broadcasts.  In 16 of the 28 episod...
	C. Rachael Maddow’s Malicious and False Claim that OAN “Really Literally is Paid  Russian Propaganda”
	35. On July 22, 2019, Maddow’s show featured a segment on OAN entitled, “Staffer on Trump-favored network is on propaganda Kremlin payroll.”  A copy of the transcript for the segment is attached hereto as Exhibit A (and the video will be shown at trial).
	36. The segment was part and parcel of Maddow’s obsession with drawing connections between President Trump and the Russian government.  Maddow began by stating that President Trump gave OAN a “pass for access to the White House grounds and a permanent...
	37. Maddow proceeded to report on Poulsen’s article in The Daily Beast.  Maddow failed to mention Poulsen’s shadowy, criminal history.
	38. Then, Maddow made a new, false and maliciously defamatory claim—a claim not in Poulsen’s Daily Beast article.  Maddow said, “In this case, the most obsequiously pro-Trump right wing news outlet in America really literally is paid Russian propagand...
	39. Maddow’s claim that OAN “really literally is paid Russian propaganda” is false and intended to malign and harm OAN.  OAN is not paid by the Russian government.  In fact, OAN has taken no money outside the Herring family whatsoever.  None of OAN’s ...
	D. Defendants’ Defense: “Literally” Doesn’t Mean “Literally”
	40. On July 25, 2019, OAN wrote to Comcast and Maddow pursuant to Code of Civil Procedure § 48, demanding a retraction of this false statement.  Copies of these letters are attached hereto as Exhibits B and C.
	41. Defendants refused to retract or correct their defamatory statement about OAN.  On August 6, 2019, counsel for NBC Universal claimed that when Maddow—a graduate of Stanford and Oxford Universities and a Rhodes Scholar—said, “literally,” she actual...
	42. The lawyer’s letter argued, bizarrely, that “literally” was the “kind of figure of speech that connoted opinion.”  Attached hereto as Exhibit D is a copy of NBC Universal’s letter.
	43. Maddow’s statement was not opinion.  Moreover, it implied facts that were not in the Daily Beast article, including:
	 OAN is paid by the Russian government for running content prepared for or at the direction of the Russian government; and/or
	 Rouz is paid by the Russian government for preparing content for OAN for or at the direction of the Russian government.
	44. These assertions were intended to be, and are, false and malicious and/or were made with reckless disregard for the truth.  They were made because OAN, unlike MSNBC, presents a conservative viewpoint and to retaliate against OAN for calling out De...
	45. Plaintiff repeats and re-alleges the allegations contained in the preceding and subsequent paragraphs of this Complaint, as though set forth fully herein.
	46. Maddow, MSNBC Cable, NBC Universal, and Comcast made a false statement about Plaintiff.  Specifically, on July 22, 2019, Maddow made the statement during a segment on The Rachel Maddow Show that OAN “really literally is paid Russian propaganda.”  ...
	47. MSNBC Cable, NBC Universal, and Comcast took a responsible part in the publication of this statement.  The statement was published on MSNBC Cable’s cable-news channel, and MSNBC Cable has editorial control over the content of The Rachel Maddow Sho...
	48. Maddow’s assertion that OAN “really literally is paid Russian propaganda” was a false statement of fact.  OAN is not paid by the Russian government, none of OAN’s content comes from the Russian government, and OAN is not owned or controlled by Rus...
	49. Additionally, the statement implied the following false assertions of fact:
	 OAN is paid by the Russian government for running content prepared for or at the direction of the Russian government; and/or
	 Rouz is paid by the Russian government for preparing content for OAN for or at the direction of the Russian government.
	50. Maddow, MSNBC Cable, NBC Universal and Comcast knew this statement was false and acted maliciously and/or with reckless disregard as to its truth.
	51. Because of the facts and circumstances known to the viewers, the statement tended to injure Plaintiff’s news business and exposed Plaintiff to hatred, contempt and ridicule and discouraged others from associating and dealing with Plaintiff, includ...
	52. This statement constitutes defamation per se because it is damaging on its face to Plaintiff’s business and reputation; indeed, the statement amounts to a charge of treason and disloyalty to the United States of America.
	53. Plaintiff has suffered harm to its business and reputation and incurred expenses to correct the false statement.  Among other things, OAN generates revenue from advertising, and the false statement has and/or will result in lost revenues for Plain...
	54. Maddow, MSNBC Cable, NBC Universal, and Comcast acted with oppression, fraud and malice.  Plaintiff is therefore entitled to punitive damages.
	55. Plaintiff has complied with Code of Civil Procedure § 48a.  Plaintiff demanded correction of Defendants’ false statement on July 25, 2019.  Defendants refused.
	Plaintiff hereby demands trial by jury.

